Header Ads Widget

سپریم کورٹ نے پاکستان ریلوے کو عوامی استعمال کے لیے زمین لیز پر دینے کی اجازت دے دی۔

عدالت عظمیٰ میں پاکستان ریلوے کی زمینوں کی لیز سے متعلق کیس کی سماعت ہوئی، چیف جسٹس پاکستان کی سربراہی میں تین رکنی خصوصی بینچ نے سماعت کی۔
سپریم کورٹ نے حکم دیا کہ پاکستان ریلوے کی لیز ہونے کے بعد زمینوں کی حیثیت تبدیل نا کی جائے اور ریلوے کی زمین پر پارک ہے تو اس پر تعمیرات نا کی جائیں، ریلوے اپنی زمینوں سے متعلق قانون سازی پارلیمنٹ یا کابینہ سے کروائے۔
دوران سماعت چیف جسٹس پاکستان عمر عطا بندیال نے ریمارکس دیے کہ ریاست کا کام کاروبار کرنا نہیں ہے، پاکستان سمیت پوری دنیا میں ثابت ہوگیا ہے کہ ریاستی اداروں کا کام کاروبار کرنا نہیں ہوتا کیونکہ اسٹیل ملز، پی آئی اے اور دیگر اداروں میں کاروبار کا نتیجہ دیکھ لیا ہے۔
چیف جسٹس پاکستان نے ریمارکس دیے کہ ریاستی ادارے اسی لیے خسارے میں ہیں کہ ان پر حد سے زیادہ بوجھ ڈال دیا جاتا ہے، کسی بھی ریاستی ادارے کو کاروبار کرنے سے پہلے پارلیمنٹ سے اجازت لینا ہوتی ہے۔
پاکستان ریلوے نے بزنس پلان بھی عدالت میں جمع کروا دیا۔
ایڈیشنل اٹارنی جنرل عامر رحمان نے عدالت کو بتایا کہ ریلوے کے پاس کل 1 لاکھ 69 ہزار سے زائد ایکڑ زمین ہے، جس میں سے ایک لاکھ 26 ہزار زمین آپریشنل مقاصد اور 16 ہزار 742 ایکڑ زمین مستقبل کی پلاننگ کے لیے مختص ہے۔
عامر رحمان نے مزید بتایا کہ ریلوے کی 9 ہزار 985 ایکڑ زمین پر تجاوزات ہیں اور 10 ہزار 750 ایکڑ زمین اس وقت لیز پر ہے، تقریباً 6 ہزار ایکڑ زمین کسی استعمال میں نہیں ہے، سپریم کورٹ کے لیز کی پابندی کے حکم کے بعد ریلوے کی 2.5 ارب روپے کی آمدن رک گئی ہے۔
جسٹس اعجازالاحسن نے استفسار کیا کہ پاکستان ریلوے کو سیلاب کے دوران کتنا نقصان پہنچا ہے؟ چیف جسٹس نے ریمارکس دیے کہ بزنس پلان میں ریلوے نے اپنی آمدن، اخراجات اور نقصان کی تفصیل نہیں دی۔
سیکریٹری ریلوے نے بتایا کہ عدالت اجازت دے تو طے کیا ہے کہ ہر پراپرٹی لیز کے بدلے ریلوے اپنا حصہ لے گا۔ چیف جسٹس نے ریمارکس دیے کہ لاہور کے دل میں متروکہ وقف املاک کی ایک پراپرٹی 500 روپے لیز پر لیکر کرایہ دار اس کا لاکھوں روپے کرایہ لے رہا ہے۔
جسٹس اعجاز الحسن نے ریمارکس دیے کہ ریلوے لیز پر دی گئی زمینوں پر حصہ لینے سے ایک نیا پنڈورا باکس کھول رہا ہے، ایف بی آر کے اربوں روپے کے کیسز زیر التوا ہیں اور معاونت صفر ہے، مقدمات کی عدم پیروی سے پرائیویٹ پارٹیز جیت جاتی ہے اور ملک کا نقصان ہوتا ہے۔
جسٹس اعجاز الاحسن نے مزید ریمارکس دیے کہ ریلوے زمین فروخت کر کے نقصان پورا کرنا مسئلے کا حل نہیں اور ریلوے عوامی زمین پر کاروبار کرنے لگا تو وہ سنبھلے گا نہیں، سپریم کورٹ معاملات میں صرف تب مداخلت کرتی ہے جب عوامی اعتماد کو ٹھیس پہنچائی جائے، ریلوے کو اپنے بزنس پلان کے معاملے میں محتاط ہونا پڑے گا، ریلوے مارکیٹ کے حقائق کو نظر انداز نہیں کر سکتا اور تسلسل کے لیے ایک موثر نظام لانا ہوگا۔
جسٹس جمال خان مندوخیل نے ریمارکس دیے کہ ریلوے کاروبار کے بجائے اپنے اخراجات اور کھانا پینا کم کرے، ریاستی ادارے کاروبار کریں تو دوسرے کے کام میں مداخلت کرتے ہیں۔
سیکریٹری ریلوے نے کہا کہ پینشن کے اخراجات سے پاکستان ریلویز کی جان چھڑوا دیں، جس پر جسٹس اعجازالاحسن نے ریمارکس دیے کہ کیا اب ریلوے ہر چیز کے لیے عدالت آئے گا؟ پاکستان ریلوے اپنے لیگل ڈیپارٹمنٹ سے رجوع کرے، اگر ایک انتہائی قابل افسر کو گھی کمپنی چلانے کا کہیں تو وہ کیسے چلائے گا؟ اسی لیے آپ سے کہہ رہے ہیں کہ ریلوے کاروبار کرنے کا تجربہ نہیں رکھتا۔ ایک پائلٹ کو چیئرمین پی آئی اے لگا دیا گیا، جہاز اڑانے اور ایئر لائن چلانے میں فرق ہوتا ہے۔
چیف جسٹس پاکستان نے ریمارکس دیے کہ ریلوے اپنے 6 ہزار ایکڑ خالی زمین پر جنگل ہی لگا لے، زرعی زمین کا بہترین استعمال درخت لگانا بھی ہے۔
بیرسٹر ظفر اللہ نے کہا کہ عدالت حکم دے تو ریلوے سے متعلق پالسی اور رولز بنا کر کابینہ میں پیش کر دیں گے۔ چیف جسٹس پاکستان نے ریمارکس دیے کہ ریلوے کے منصوبوں کے پیچھے قانونی جواز ہونا چاہیے۔
چیف جسٹس پاکستان کی سربراہی میں تین رکنی خصوصی بینچ نے سماعت مارچ تک ملتوی کر دی۔
واضح رہے کہ سپریم کورٹ نے 2019 میں پاکستان ریلوے کی زمینیں 5 سال سے زائد عرصے کی لیز پر پابندی عائد کی تھی جبکہ سپریم کورٹ نے 2021 میں کراچی میں ریلوے زمینوں کے کیس میں لیز پر پابندی عائد کی تھی۔ وفاقی حکومت نے لیز پر پابندی کے حکم کے خلاف نظر ثانی دائر کر رکھی ہے۔
The learned Additional Attorney General for Pakistan and Barrister Zafarullah Khan, ASC have assisted the Court on the business plan submitted pursuant to our last order dated 09.01.2023. The point of importance that has been emphasized before us is that the Railways Organisation in Pakistan owns and controls 169,128 acres of land, out of which 126,426 acres are being utilized for its operational purposes, 16,742 acres are earmarked for future expansion, 9,985 acres have been identified to be under un-authorized possession of the encroachers. Out of the remaining 10,750 acres has been leased out for a number of purposes which generate some revenue for the Railways Organization. It appears that there is an area of some 6,000 acres of land that is under the ownership and control of the Railways Organization but is not described in the business plan. The submission before us today is that such a huge tract of land requires management and protection from encroachment apart from utilization of its potential for generating revenue for the benefit of the Organization and hence the State. Ambitious targets have been disclosed for the commercialization of such land with which we are not concerned presently for that we have no expertise to judge or determine the viability of such proposals. However, it is clear to us that without change in the nature of the land, its use for different purposes without causing harm to the land or the public interest, utilization can be made and revenue be generated for the benefit of the Railways Organization and hence the exchequer. Insofar as the developmental proposals are concerned, the Railways Organization must have legal backing for undertaking such ventures in a form that is authorized by law. As far as the utilization of the land without change of its nature is concerned, we are informed that two orders were passed by this Court. One such order was passed on 04.01.2019 in Crl.O.P.120/2016 (Pakistan Railways through Secy/Chairperson Railways v. Capt. (R) Zahid Saeed & others), allowing the land in the occupation and control of Pakistan Railways to be leased for a period not more than five years and subject to any determination of title to such land in favour of the Federation or the Province. Subsequently, in view of the proceedings taken up at Karachi in respect of urban land in the occupation and control of the Railways Authority, there is an order passed by this Court dated 14.06.2021 in CMAs No.277-K and 278/2021 IN CRP No.Nill-K/2021 IN CMA No.898K/2020 in Const.P.09/2010 reported as Naimatullah Khan Advocate and others v. Federation of Pakistan and others (2022 SCMR 105). That order directs “that no Railways’ land shall be sold by the Pakistan Railways or transferred, leased or allowed to be occupied by any person and shall be used only for Railways’ operation purposes”. It is the latter order by which the Railways Organization is aggrieved because it put an end to the use of open Railways land inter alia to protect the same from encroachers and unauthorized occupants. In addition, there is potential for such land to generate revenue for the Railways Organization which is beneficial for lessening the burden on the exchequer. Barrister Zafarullah Khan, learned ASC has submitted that insofar as the more developed schemes or proposals for utilization of Railways land is concerned, the Ministry should, in the first place, frame a policy for approval of the Cabinet and thereafter to frame laws whether rules or statutes with the approval of Parliament to support any schemes envisaging the development of land sites by the Railways Organization on its own or in collaboration with interested entrepreneurs. Having heard the learned Addl. Attorney General and the learned counsel for the Railways Organization, we consider that protection of Railways’ land against encroachers and its utilization without changing the nature of the land are beneficial acts which do not harm any existing or claimed interest therein. Such utilization would generate revenue for the Railways Organization and would also clear up the area where such unutilized land may be put to use by third party interests without regard to the environment or generation of local employment. During discussion it emerges that another aspect of land utilization in the public interest is for public works initiated by the Railways Organization or by other Government bodies. Such utilization by a Government body for public use and benefit is a purpose that is supported by the law. Accordingly, in addition to the grant of leases up to five years as envisaged in our order dated 04.01.2019, for the purpose of utilization of land without changing the nature thereof, it would be beneficial also if such land that is required for public purpose is allowed to be used by the Railways Organization on such terms as it deems fit and proper. With respect to the remaining uses that is disclosed in the latter business plan, the Railways Organization should approach the Federal Government and, if necessary, the Parliament for authorizing the same pursuant to a lawful regulatory regime.
A number of connected matters have been fixed for hearing which our order does not touch presently. The learned Addl. Attorney General shall prepare a list of these cases and propose the manner in which the same should be heard by the Court.

C.M.A.7139/2019

MATTER REGARDING IMPLEMENTATION OF
THE ORDER OF THIS COURT DATED 28.6.2019
Mr. Justice Umar Ata Bandial
26-01-2023











Post a Comment

0 Comments

close