Header Ads Widget

چراگاہ اراضی کا تصور۔

 2025 SCMR 459

CONCEPT OF CHARAGAH LAND.
تاریخی طور پر، چراگاہ کھلی چراگاہ سے مراد ہے، ایک میدان یا گھاس کا میدان جو مویشیوں کو چرانے کے لئے استعمال ہوتا ہے۔ اس زمین کو چرانے کے مقاصد کے لئے مخصوص مشترکہ زمین سمجھا جاتا تھا ، نہ کہ کسی فرد کے فائدے کے لئے۔ تاریخی طور پر اسے غیر قابل کاشت سمجھا جاتا تھا، گاؤں کے اجتماعی حقوق کے حصے کے طور پر اجتماعی مقصد کے لئے واضح طور پر استعمال کیا جاتا تھا۔ چارگاہ کی زمین زمین کی ایک پٹی، تین مربع یا مستطیل کی شکل میں گاؤں آبادی کے چاروں طرف پائی جاتی تھی جو بیرونی گھروں اور قریبی کاشت کاری کے درمیان 500 فٹ چوڑائی کی واضح جگہ فراہم کرتی تھی۔ زمین کی اس پٹی کو ہمیشہ گاؤں کے ذریعہ برقرار رکھا جاتا تھا اور اسے الاٹ یا فروخت یا تبادلہ نہیں کیا جانا تھا لیکن اگر ضرورت ہو تو اسے عوامی مقصد کے لئے استعمال کیا جاسکتا تھا۔ کچھ عوامی مقاصد میں اسکولوں اور کھیل کے میدانوں کی توسیع، کھاد کے عارضی ذخیرہ کے لئے گڑھے، گاؤں کے ٹینک اور درخت لگانے شامل تھے۔ چراگاہ کا بنیادی تصور یہ تھا کہ اسے علاقے کے رہائشیوں کے لئے چراگاہوں کے مقاصد کے لئے استعمال کیا جاتا تھا ، تاہم ، قصبوں اور میونسپلٹیوں کی ترقی کے ساتھ ، اس زمین کا استعمال ایک مسئلہ بن گیا۔ نتیجتا، اضلاع کے کلکٹروں کو چارگاہ علاقوں کو دوبارہ ٹھیک کرنے کا اختیار دیا گیا۔ تاہم، اس طاقت کا غلط استعمال کیا گیا، لہذا، بی او آر نے 1998 کا میمورنڈم جاری کیا، جس میں ریاستی زمین کو چارگاہ اراضی میں تبدیل کرنے کے عمل کے حوالے سے کہا گیا تھا کہ گاؤوں کے آس پاس کی چارگاہ زمین کو سرکاری زمین میں تبدیل نہیں کیا جاسکتا ہے اور اسے عوامی مقصد کے علاوہ کسی اور مقصد کے لئے استعمال نہیں کیا جاسکتا ہے اور وہ بھی بی او آر کی اجازت سے۔ یہ نوٹیفکیشن اس تشویش کو دور کرنے کے لئے جاری کیا گیا تھا کہ ضلع کلکٹر مختلف اسکیموں کے تحت الاٹمنٹ کے مقاصد کے لئے چراگاہ علاقوں کو ریاستی اراضی میں تبدیل کر رہے ہیں۔ اس کے مطابق، یہ نوٹیفکیشن حکومت کی پالیسی طے کرتا ہے کہ چراگاہ کی زمین کو سرکاری زمین میں تبدیل نہیں کیا جاسکتا ہے اور نہ ہی اسے عوامی مقصد کے علاوہ کسی اور مقصد کے لئے الاٹ کیا جاسکتا ہے اور وہ بھی بی او آر کی اجازت سے۔ اس کے بعد وقتا فوقتا جاری کیے جانے والے مختلف نوٹیفکیشنز/ میمورنڈمز کے ذریعے چارگاہ کی زمین لیز پر دینے کے حوالے سے شرائط کے تفصیلی بیانات فراہم کیے گئے۔ تاہم، یہ نوٹ کرنا ضروری ہے کہ 09.07.2001 کو ایک نوٹیفکیشن جاری کیا گیا تھا جس میں ریاستی زمین میں مالکانہ حقوق کی منظوری کے لئے شرائط کا بیان فراہم کیا گیا تھا جس کے تحت چراگاہ اراضی کو خاص طور پر مالکانہ حقوق کی منظوری سے خارج کردیا گیا تھا۔ 01.07.2003 کو ایک اور نوٹیفکیشن جاری کیا گیا جس میں بے زمین کرایہ داروں اور چھوٹے زمین مالکان کو زرعی مقاصد کے لئے سرکاری زمین دینے کی شرائط کا بیان دیا گیا جس کے تحت ایک بار پھر چراگاہ اراضی کو سرکاری اراضی کے زمرے سے خارج کردیا گیا جو زرعی مقاصد کے لئے دی جاسکتی ہے۔ یہاں تک کہ ایسے معاملات میں جہاں سرکاری زمین کی عارضی لیز چارگاہ اراضی کے حوالے سے دی گئی تھی، یہ ایک خاص مدت کے لئے تھا اور یہاں تک کہ بعض اوقات زمین کی ایک مخصوص مقدار کے لئے بھی۔ لہٰذا وقت گزرنے کے ساتھ جاری ہونے والے نوٹیفیکیشنز میں یا تو چراگاہ کی زمین کو لیز پر دینے سے روک دیا گیا تھا یا اگر لیز نگ کے مقاصد کے لیے شامل کیا گیا تھا تو مخصوص شرائط فراہم کی گئی تھیں جیسے کہ مخصوص مدت عام طور پر تین سال سے زیادہ نہیں دی جاتی تھی اور زمین کی مقدار بھی فراہم کی جاتی تھی، جو بعض اوقات چار ایکڑ سے زیادہ نہیں ہوتی تھی۔ اس کے علاوہ، ایسا کوئی نوٹیفکیشن نہیں ہے جو مالکانہ حقوق، لمباردری گرانٹ یا چراگاہ اراضی کی طویل مدتی لیز فراہم کرتا ہو۔
دوسری طرف، ریاستی زمین، ریاست کی ملکیت اور کنٹرول والی زمین ہے. لینڈ ریکارڈ مینوئل میں اس کی تعریف سرکاری زمین، تاج کی زمین اور نزول اراضی کے طور پر کی گئی ہے۔ حقوق کا ریکارڈ زمین کو ریاست کی ملکیت میں ظاہر کرتا ہے جس کا مطلب ہے کہ وہ اسے الاٹ کرسکتے ہیں ، اسے لیز پر دے سکتے ہیں یا سرکاری پالیسی کے مطابق اسے عوامی مقاصد کے لئے استعمال کرسکتے ہیں۔ عام طور پر، اس زمین کا استعمال چرگاہ زمین کے برعکس آمدنی پیدا کرنے کے لیے کیا جاتا ہے، جو گاؤں کے لیے ایک مشترکہ وسیلہ تھا۔ لہٰذا ریاستی زمین اور چراگاہ کی زمین کے درمیان فرق واضح اور واضح ہے۔ چراگاہ کی زمین سرکاری زمین نہیں ہے اس لئے اس کے استعمال کو بی او آر سے منظور کرنا پڑتا ہے۔ ریاستی زمین اور چراگاہ زمین کے درمیان فرق مذکورہ بالا نوٹیفکیشنز سے واضح ہے کیونکہ چراگاہ کی زمین کو واضح طور پر بیان کیا گیا ہے اور چراگاہ کے مقاصد کے لئے کھلی چراگاہ کے طور پر بیان کیا گیا ہے جو عوامی مقاصد کے لئے استعمال ہونے کی اپنی کلیدی بنیادی خصوصیات کو برقرار رکھتا ہے۔ دوسری طرف، ریاستی زمین، حکومت کی ملکیت میں زمین ہے جسے قابل اطلاق اسکیم کے مطابق الاٹ یا فروخت کیا جاسکتا ہے. لہٰذا چارگاہ کی زمین سرکاری زمین نہیں ہے کیونکہ اس کی بہت مخصوص خصوصیات ہیں جیسا کہ چراگاہ پالیسی اور 2001 کے نوٹیفکیشن سے ظاہر ہوتا ہے۔
لمبارڈاری گرانٹ کے حوالے سے، گاؤں کے سربراہ کے طور پر مقرر کیے گئے لمبرداروں کو مخصوص اسکیموں جیسے پیڈیگری لائیو سٹاک بریڈنگ اسکیم یا عارضی کاشت کاری اسکیم کے تحت زمین دی جاتی تھی۔ 2006 ء کے نوٹیفکیشن کے ذریعہ ، لمبارداروں کو سرکاری زمین لیز پر دینے کے لئے ایک معیار مقرر کیا گیا تھا ، جس کی بنیاد پر ، لمبارداروں کو ان کی مدت کے لئے ریاستی زمین دی جاسکتی تھی۔ اس دوران وہ زمین لیز پر رکھیں گے اور سرکاری زمین کے لئے بھی کوئی ملکیتی حقوق نہیں دیئے جاسکتے تھے۔ لمبارڈاری گرانٹ کا مقصد لمبردار کو گاؤں کے محصولات جمع کرنے میں حصہ دینا اور لمبردار کے طور پر کام کرنا تھا۔ اگرچہ وقت گزرنے کے ساتھ ساتھ بہت کچھ بدل گیا ہے، لیکن لمبارڈاری گرانٹ آج بھی لمبردار کو دیے جانے والے معاوضے کی ایک شکل کے طور پر جاری ہے، اور لمبے عرصے تک جاری رہتی ہے۔
کالونائزیشن آف گورنمنٹ لینڈز (پنجاب) ایکٹ 1912 ء کے تحت چرگاہ اراضی کی گرانٹ کے لیے بورڈ آف ریونیو سے منظوری درکار ہوتی ہے، وہ بھی عوامی مقصد کے لیے اور مخصوص مدت کے لیے۔ اسے لمبردار کو اس کی مدت کے لئے غیر معینہ مدت کے لئے لیز پر نہیں دیا جاسکتا ہے۔
--------------------
Historically, charagah referred to open pasture, a field or meadow used for grazing cattle. This land was considered as common land reserved for grazing purposes, for the benefit of the village and not of any individual. It was historically considered as non-cultivable, explicitly used for a collective purpose, as part of the collective rights of the village. Charagah land was found in the form of a strip of land, three squares or rectangle in extent, all around the village abadi which would give a clear space of 500 feet width between the outer houses and the nearest cultivation. This strip of land was always maintained by the village and was not to be allotted or sold or exchanged but could, if required, be used for public purpose. Some of the public purposes included extension of schools and playgrounds, pits for temporary storage of manure, for village tanks and for planting of trees. The basic concept of charagah was that it was used for grazing purposes for the residents of the locality, however, with the development of towns and municipalities, the usage of this land became an issue. Consequently, Collectors of Districts were authorized to re-fix charagah areas. However, this power was misused, hence, the BOR issued Memorandum of 1998 with reference to the practice of converting state land into charagah land stated therein that charagah land around the villages could not be converted into state land and could not be used for any purpose other than a public purpose and that too with the permission of BOR. This notification was issued to address the concern that District Collectors were converting charagah areas into state land for the purposes of allotment under various different schemes. Accordingly, this notification sets the policy of the government that charagah land cannot be converted into state land nor can it be allotted for any purpose other than a public purpose and that too with the permission of the BOR. Through various subsequent notifications/ memorandums issued from time-to-time, detailed statements of conditions were provided with respect to the leasing out of charagah land. However, it is important to note that on 09.07.2001 a notification was issued providing for the statement of conditions for grant of proprietary rights in state land whereby charagah land was specifically excluded from the grant of proprietary rights. On 01.07.2003, another notification was issued providing the statement of conditions for grant of state land for agricultural purposes to landless tenants and small land owners whereby once again charagah land was excluded from the category of state land which could be granted for agricultural purposes. Even in cases where a temporary lease of state land was given with reference to charagah land, it was for a very specific period and even at times for a specific quantum of land. Therefore, the notifications issued over time essentially either excluded charagah land from being leased out or if included for the purposes of leasing, specific conditions were provided such as a specified period of time was given usually not exceeding three years and the quantum of land was also provided, sometimes not exceeding four acres. Furthermore, there is no notification which grants proprietary rights, lambardari grants or long-term lease of charagah land.
State land, on the other hand, is land owned and controlled by the State. The Land Record Manual defines it as government land, crown land and nazool land. The record of rights shows the land in the ownership of the State which means they can allot it, lease it or use it for public purposes, as per government policy. Usually, this land is used for revenue generation as opposed to charagah land which was a common resource for the village. Hence, the distinction between state land and charagah land is obvious and clear. Charagah land is not state land which is why its usage has to be approved by the BOR. The distinction between state land and charagah land is evident from aforementioned notifications as charagah land is clearly defined and described as open pasture land for grazing purposes which retains its key fundamental characteristics of being used for public purposes. State land, on the other hand, is land in the ownership of the government which can be allotted or sold depending on the applicable scheme. Hence, charagah land is not state land as it has very distinctive features as is evident from the Charagah Policy and the Notification of 2001.
With reference to the lambardari grant, lambardars appointed as village headman were granted land under specific schemes such as the Pedigree Livestock Breeding Scheme or the Temporary Cultivation Scheme. By way of Notification of 2006, a criterion was set for grant of state land on lease to lambardars, on the basis of which, state land could be given to lambardars for the duration of their tenure. They would hold the land on lease during this time and no proprietary rights could be granted even for state land. The purpose of the lambardari grant was to give the lambardar a stake in the village revenue collection and to exercise as lambardar. Although much has changed over time, the lambardari grant continues even today as a form of compensation provided to the lambardar, and continues for long duration.
Grant of charagah land, if at all, in terms of lambardari grant, under the Colonization of Government Lands (Punjab) Act 1912 requires approval from the Board of Revenue, that too, for a public purpose and for specific period. It cannot be leased out for an indefinite term to a lambardar for the period of his tenure.
C.P.L.A.3297/2024
Muhammad Yousaf v. Member Judicial - IV, Board of Revenue, Punjab Lahore and others

Post a Comment

0 Comments

close